Blog

Gedragsverandering: zodat je eindelijk stappen kunt maken

Gedragsverandering draait simpel gezegd om het aanpassen van oude ingesleten gedragspatronen. Het is een complex proces waarbij oud gedrag moet worden losgelaten en nieuw gedrag moet worden aangeleerd. Het veranderen van gedrag gaat over concreet en merkbaar gedrag. Je herkent het wel dat je elk jaar weer nieuwe voornemens hebt om iets te veranderen. Soms lukt het, maar vaker dan je denkt sluipen oude gewoontes weer terug naar zoals het altijd was. Veranderen is altijd moeilijk, maar niet onmogelijk. Het tempo waarop we veranderen wordt deels bepaald door aanleg, maar hoeveel tijd we er in steken speelt ook een belangrijke rol. Er gaat tijd overheen om gedrag te veranderen, vooral als je er niet bewust van bent. In deze blog ga ik dieper in op het onderwerp gedragsverandering.

De uitdaging van geautomatiseerd gedrag

​Laten we beginnen bij een mooi voorbeeld van automatisch gedrag. Als je de supermarkt binnen gaat pak je een mandje of winkelwagen, loopt je route en pakt wat je nodig hebt, gaat naar de kassa, voert het wel bekende gesprekje en klaar is kees. Onze hersens staan als het ware op de automatische piloot. Net als autorijden. Je stapt in, doet de gordel om, schakelt naar de juiste versnelling, draait de sleutel om, kijkt in de spiegels en weg ben je.

Gedrag moet aan één van de volgende voorwaarden voldoen om als automatisch gedrag bestempeld te worden:

​De grootste uitdaging in gedragsverandering is dan ook geautomatiseerd gedrag veranderen. Kleine patroontjes veranderen. Veel gedrag gebeurt onbewust. We hebben vaak niet eens door dat we steeds dezelfde patronen afdraaien, en daardoor steeds dezelfde uitkomsten krijgen.

Hoe verander je automatisch gedrag?

​Jij weet heel goed wat je dichterbij jouw doel brengt en wat niet. Jij bent je namelijk bewust van je gedrag en je gewoonte. Wat kun je doen om je meer bewust te worden van je gedrag of patroon? Realiseer je alle nadelen die je huidige gedrag veroorzaken. Besef je welke voordelen jou het oplevert als je nieuw gedrag zou ontwikkelen. Dit verhoogt je motivatie om te veranderen. Hoe beter bewust je hiervan bent, hoe sneller je resultaat zulk boeken. Stel dat je merkt dat je een negatieve gedachte hebt, leer jezelf dan een manier aan waardoor je je gelijk kunt focussen op positieve gedachten. De beste manier is er eentje die voor jou werkt. Het is belangrijk dat je nu je je gedrag hebt onderbroken, er nieuw gedrag voor in de plaats moet komen. Herhalen is key zeg ik altijd. Focus je op iets wat je wél wilt, dan gaat het absoluut werk.

De kracht van een natuurlijk talent - Project UP
Gedragsverandering zodat je eindelijk stappen kunt maken

Aan de gang met gedragsverandering

Gedragsverandering gaat over meer dan alleen trucjes. Het gaat erom dat je begrijpt wat mensen beweegt vanuit zichzelf. Je kunt mensen namelijk helpen om ‘betere’ keuzes te maken voor zichzelf en hun omgeving. Wil je transparantie creëren binnen je bedrijf?  Dan is communicatie een essentieel onderdeel om je gedragsverandering te laten slagen. Hoe ga je bij jezelf gedragsverandering toepassen? Mijn tip is om met veel discipline en volhardendheid aan de slag te gaan. Het is niet erg om tussentijds te falen. Gewoon oppakken waar je gebleven was. Je zult zien dat je een kleine gedragsverandering met 40 dagen tussen je oren hebt zitten!

5 tips om aan de gang te gaan met gedragsverandering:

  1. Bepaal welk gedrag je wilt veranderen en hoe ga je dit inzetten?
  2. Begrijp je doelgroep: wat zijn hun belemmeringen en hoe kun je hier op inspelen.
  3. Maak het aantrekkelijk om te starten.
  4. Zorg dat je inspeelt op de motivatie die uit de doelgroep komt.
  5. Koppel nieuw gedrag aan bestaande  gewoontes. 

“You must learn a new way, to think before you can master a new way to be”

Het toepassen van een gedragsanalyse

Een gedragsanalyse is een methode waarmee we gedrag analyseren. Het is gebaseerd op het DISC-model. Een gedragsanalyse geeft een beeld van de wijze waarop we de dingen doen zoals we die doen en de manier waarop we op onze omgeving reageren. Het zegt iets over hoe we ons bij voorkeur gedragen.

De D staat voor Dominantie
De I staat voor Invloed
De S staat voor Stabiliteit
De C staat voor Conformisme
 
De DISC gedragsstijlen worden aan de hand van 4 factoren gemeten:

D.  De manier waarop iemand omgaat met uitdagingen en problemen  
I.   De wijze waarop iemand anderen beïnvloedt en overtuigt
S.  De manier waarop iemand reageert op veranderingen en tempowisselingen
C.  De wijze waarop iemand omgaat met regels of procedures.  

Waarom het krachtig vooruit jaarprogramma dé oplossing is bij gedragsverandering

​Als businesscoach zie ik veel ondernemers als jij, met een creatieve mindset. Ik snap je. Jij kan en wil zóveel… dat je overrompeld raakt. Door je eigen ideeën, de overvloed aan beschikbare informatie en de talloze mogelijkheden die je ziet. In je hoofd wordt het een grote brei waardoor je acties óf all over the place zijn óf dat je compleet verlamd raakt, uit angst het verkeerde te doen. Soms zitten we gewoon vast is (on)bewuste patronen en gedragingen. Om verder te komen moeten deze doorbroken worden. Gelukkig heb ik de oplossing voor jou met mijn Krachtig Vooruit Jaarprogramma.
 
Als menselijke helikopter en structuurgekkie overzie ik de boel en kan ik je helpen om de juiste dingen op de juiste momenten te doen. Dat is wat je nodig hebt om verder te komen.
De visie is er. De plannen, structuur en focus nog niet. Met het 1 op 1 Krachtig Vooruit Jaarprogramma krijg je een businesscoach die je alle tools in handen geeft om je plannen en ideeën stap voor stap uit te voeren.
 
​Laat je inspireren door het Krachtig Vooruit Magazine te downloaden of plan een vrijblijvende call in met mij om te kijken of ik je verder kan helpen om next level te gaan.

Recente Blogs

Contact

Ik ben degene die je belt voor procesoptimalisatie HR en het upgraden van een kantoororganisatie.