Blog

Hoe creëer je bedrijfsgroei in 3 stappen

In ons hele leven dromen we wat af. Stel dat je miljonair zou zijn of de loterij wint. Je droomt van meerdere bedrijven hebben of financiële onafhankelijkheid. Sommige dromen kunnen meer worden dan alleen maar een glimp naar hoe het zou kunnen zijn. Het is belangrijk dat je stilstaat bij wat je wilt bereiken, en hoe je daar gaat komen. Waar sta je nu op dit punt in je leven? Jouw droomleven zal een reis zijn met beren op je weg die je laten twijfelen, maar luister naar je gevoel en gebruik je verstand. Pure focus, een sterke mindset en een portie discipline gaan je op weg helpen. In deze blog vertel ik je welke drie stappen onmisbaar zijn bij het creëren van bedrijfsgroei.

Stap 1: Focus

​Als ondernemer is het belangrijk dat je je focust. ‘Met de juiste focus ga je je doel bereiken.’ ‘Mis je focus dan ….’, zomaar wat uitspraken die je als ondernemer om de oren vliegen. Het is tijd om het woordje focus nader toe te lichten. Want eerlijk is eerlijk, ik gebruik het ook, en niet zonder reden. Wanneer je gefocust bent, ben je in staat om je af te sluiten voor de meeste andere prikkels in je omgeving. Focussen betekent eigenlijk ‘scherp stellen’ en heeft alles te maken met je aandacht op iets richten. Wil je je focus vasthouden? Dan zijn er een aantal must do’s: 

Deze vragen kun jij aan jezelf stellen zodat je een duidelijk doel voor ogen hebt:

Focus gaat nou eenmaal niet vanzelf. Je moet er in investeren. Wie werkt aan een to do op je lijst die inspanning vereist, maar waarvan het doel haalbaar is, ervaart extra veel voldoening.

Stap 2: Structuur als basis van groei

​In mijn twintig jaar werkervaring bij verschillende office-organisaties en bedrijven heb ik gezien wat structuur, goede systemen en gerichte acties doen voor de groei van een bedrijf. Als je het mij vraagt, is structuur de basis voor groei. Ik heb met eigen ogen gezien hoe doelen daardoor daadwerkelijk bereikt werden. En dat is hoe ik heb ontdekt hoe je ook met jouw bedrijf dáár kunt komen waar je graag wil zijn. En dan zonder dat je geleefd wordt door de waan van de dag en alle rompslomp die ondernemen met zich meebrengt.

Zichtbaarheid is key

Je voelt je als ondernemer soms net een jongleur. Je bent telkens verschillende ballen hoog aan het houden en tussendoor komen er soms ballen bij in de vorm van groeien. Er zijn een paar dingen die belangrijk zijn wil je focus houden op je eigen ontwikkeling en groei zowel persoonlijk als bedrijfsmatig.

​Ondernemen is focussen op zichtbaar zijn en het leveren van toegevoegde waarde. Daar bouw je vervolgens een systeem omheen.

Hoe creeer je bedrijfsgroei in 3 stappen - Project UP
Effectief vergaderen online Hoe doe je dat - Project UP 1

Stap 3: Geen groei zonder consistente acties

Wanneer je consistent bent, betekent dit dat je toegewijd bent aan het uitvoeren van een activiteit of het voltooien van een taak.  Het betekent dat je duidelijk voor ogen hebt wat je wilt bereiken en welke stappen nodig zijn om dat te bereiken.
Consistentie is voor sommige zelfstandig ondernemers een struggle. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn:

Hoe kan je concrete doelen omzetten in concrete acties?

Deel jouw jaardoel op in vier kwartaaldoelen, dus vier subdoelen. Plan daarna per kwartaal drie maanddoelen. Op deze manier heb je jouw grote doel in een keer een stuk kleiner en behapbaarder gemaakt. Waak ervoor dat je niet allerlei acties en to-do’s op je lijst zet die niet bijdragen aan je hogere doel. Zo blijft het resultaat uit en dat is zonde. Vergeet dus niet je doelstelling te bedenken, waar je naartoe wilt werken en welke acties daarbij horen!

“A little progress each day adds up to big results”.

Zo ga jij next level met jouw bedrijf

Als jij next level wilt met jouw bedrijf, dan moet je dingen anders gaan doen. Durf jij eerlijk te kijken naar de dingen die jij nu doet en of ze jou wat opleveren? Durf je daar afscheid van te nemen. Het kan soms lastig zijn om te bepalen welke keuzes, besluiten of acties hebben geleid tot de daadwerkelijke resultaten die jij voor ogen had. Daarvoor heb je een helikopterview nodig. Plan tijd in om een lijst te maken waarop je alle keuzes en besluiten zet. Daarbij benoem je wat het resultaat was en hoeveel tijd het heeft gekost. Als het resultaat versus de tijd niet in verhouding staat tot elkaar, dan is het datgene waar je afscheid van moet nemen, omdat het je gaat tegenhouden bij het next level gaan van jouw bedrijf.

Ben jij er klaar voor om stappen te zetten binnen jouw bedrijf?

Soms verzet je bergen werk en kom je maar niet dichterbij je doel(en). Het kan enorm frustreren als je hard werkt, veel ideeën hebt, maar er weinig uit je handen komt. Je vraagt je af, terwijl je naast je kijkt, waar die sparringpartner is. Het is tijd om te groeien, maar hoe?
 
Heb je wel eens aan een jaarprogramma bij een business coach gedacht? Een coach die jou 100% persoonlijke begeleiding en focus geeft. Die jou alle tools in handen geeft zodat je al jouw plannen en ideeën echt kunt gaan uitvoeren. Een jaarprogramma die helpt niet helpende patronen te doorbreken.
 
Ben je overtuigd geraakt? Download dan alvast het Krachtig Vooruit Magazine of plan een vrijblijvende call in met mij om te kijken of ik je verder kan helpen om next level te gaan

Recente Blogs

Contact

Ik ben degene die je belt voor procesoptimalisatie HR en het upgraden van een kantoororganisatie.